Reklamace, jak na ni

Nikoho nepotěší, když nový přístroj přestane fungovat, nové boty se rozpadnou, zkrátka nová věc či přístroj přestane plnit svou funkci. Naštěstí tu máme možnost reklamace a využití tzv. záruční doby. Záruční doba je doba, po kterou výrobce zaručuje, že daná věc nebo přístroj budou fungovat bez jakýchkoliv vad, v případě že nebude, máte právo na reklamaci a třeba na výměnu nebo opravu zboží, nebo vrácení svých již zaplacených peněz.

nemocný mobil

Záruční doba není automaticky dvouletá, liší se dle charakteru zboží. Klasická délka záruky je dva roky, u některých zboží si můžeme připlatit při nákupu i delší záruku. Jsou situace, kdy nemá cenu záruku uplatňovat:

          Nelze reklamovat kaz, o kterém jsme věděli při nákupu

          Nevhodným použitím zboží taky ztrácíme nárok na záruku

          Stejně tak závada vad vzniklých běžným opotřebením

U posledního bodu je někdy obtížné určit, zda jde, nebo nejde o běžné opotřebení. Pokud kvůli tomuto bodu prodejce reklamaci zamítne, a vy nesouhlasíte, můžete si nechat udělat znalecký posudek. Když ten vám dá za pravdu, dá se předpokládat, že otočí i prodejce. Pokud by nadále trval na svém, můžete se s tímto podkladem soudit. Soud hradí prodejce.

U ostatních vad v záruční době reklamaci uplatňujte vždy. Prodejce vám musí vysvětlit, jaké máte možnosti. Reklamaci můžete podat v kterékoliv provozovně prodejce, nejste odkázáni jen na místo, kde jste výrobek kupovali.  Pokud je zboží koupeno maximálně před šesti měsíci, máte nárok na opravu zboží, nebo výměnu za nový bezvadný kus.

Pokud jde o zboží starší šesti měsíců, rozlišují se dvě varianty:

          Odstranitelná vada – zde můžeme požadovat včasné a řádné odstranění závady.

          Neodstranitelná vada – zde je možno odstoupit od smlouvy a dojde k vrácení peněz, nebo můžeme požadovat výměnu výrobku za nový

deštník v koši
Když se v záruční době objeví tatáž závada 3x (dvakrát již byla odstraněn), máte nárok na vrácení peněz nebo výměnu zboží za nový. Stejně tak, když se na výrobku objeví tři závady naráz, které brání řádnému užívání. Na vyřízení reklamace má obchodník 30 dní a to ode dne následujícího po dni, kdy jste reklamaci uplatnili.